In all three of our readings today we encounter the profound concept of God's Mercy. I call it a profound concept because we often think of mercy as synonymous with forgiveness. Yet it can be a mercy to sacrifice onesself for another, it can be mercy to encourage someone so they do the good instead of the evil. It can be mercy to call someone away from evil or point out harm that may befall them. God in our 1st reading is showing mercy on his people by permitting the destruction of Jerusalem and the temple. He uses chastisement to awaken a realization in His people of their need to return to God and to set aside the evil they had become accustomed to. We see this same concept from St. Paul who tells us, "God, who is rich in mercy, because of the great love he had for us, even when we were dead in our transgressions, brought us to life with Christ." God loves us so much that He punishes us for our transgression, but then also sends us the remedy in Christ Jesus. Or as our Gospel says it... "For God so loved the world that he gave his only Son, so that everyone who believes in him might not perish but might have eternal life." But here is one major problem, when Christ, the Remedy, the Savior of the World comes into the world, He finds that the very people He has come to save preferred the darkness. "And this is the verdict, that the light came into the world, but people preferred darkness to light, because their works were evil". Is this not also true today? What good friends we become with evil. We accept what is so contrary to God and the natural law and we not only tolerate it, not only accept it, we actually begin to promote that which is evil. "For everyone who does wicked things hates the light and does not come toward the light..." We must enlighten our world, enlighten our minds and let in the light of Christ , who shows us very clearly what is good. "Whoever believes in him will not be condemned, but whoever does not believe has already been condemned, because he has not believed in the name of the only Son of God." .............................................................................................................................................................. En las tres lecturas de hoy encontramos el concepto profundo de la Misericordia de Dios. Lo llamo un concepto profundo porque a menudo pensamos en la misericordia como sinónimo de perdón. Sin embargo, puede ser una misericordia sacrificarse uno mismo por otro, puede ser una misericordia animar a alguien para que haga el bien en lugar del mal. Puede ser misericordioso llamar a alguien para que se aleje del mal o señalar el daño que le puede ocurrir. Dios en nuestra primera lectura está mostrando misericordia a su pueblo al permitir la destrucción de Jerusalén y el templo. Él usa el castigo para despertar la comprensión en su pueblo de su necesidad de regresar a Dios y dejar a un lado el mal al que se habían acostumbrado. Vemos este mismo concepto de San Pablo que nos dice: "La misericordia y el amor de Dios son muy grandes; porque nosotros estábamos muertos por nuestros pecados, y él nos dio la vida con Cristo". Dios nos ama tanto que nos castiga por nuestra transgresión, pero luego también nos envía el remedio en Cristo Jesús. O como lo dice nuestro Evangelio ... Porque tanto amó Dios al mundo, que le entregó a su Hijo único, para que todo el que crea en él no perezca, sino que tenga vida eterna". Pero aquí hay un problema importante, cuando Cristo, el Remedio, el Salvador del mundo viene al mundo, descubre que las mismas personas a las que ha venido a salvar prefieren las tinieblas. "La causa de la condenación es ésta: habiendo venido la luz al mundo, los hombres prefirieron las tinieblas a la luz, porque sus obras eran malas". Esto es también cierto hoy. Qué buenos amigos nos hacemos del mal. Aceptamos lo que es tan contrario a Dios y la ley natural y no solo lo toleramos, no solo lo aceptamos, de hecho comenzamos a promover lo que es malo. "Todo aquel que hace el mal, aborrece la luz y no se acerca a ella..." Debemos iluminar nuestro mundo, iluminar nuestra mente y permita a entrar la luz de Cristo, quien nos muestra muy claramente lo que es bueno. "El que cree en él no será condenado; pero el que no cree ya está condenado, por no haber creído en el Hijo único de Dios".