"Repay to Caesar what belongs to Caesar and to God what belongs to God." Many make the mistake thinking that this is a lesson about money, or at teh very least a clever way to get out of a trap. But to me this is a lot less about what is owed and a lot more about why it is owed. What do we owe Caesar? What do we owe God? The simple answer is we owe Caesar money, but we owe God love. We owe God our gratitude, our praise but ultimately He deserves our love. This is our proper response to God's most perfect act of love. St. John tells us this in his first letter, "In this is love: not that we have loved God, but that he loved us and sent his Son as expiation for our sins." Ultimately the part owed to Caesar is forced, it is an obligation by decree, where as that which is owed God is a gift freely given as a response to love. ............................................................................................................................................................. "Den al César lo que es del César, y a Dios lo que es de Dios". Muchos cometen el error de pensar que se trata de una lección sobre el dinero, o al menos de una forma inteligente de salir de una trampa. Pero para mí esto se trata mucho menos de lo que se debe y mucho más de por qué se debe. ¿Qué le debemos a César? ¿Qué le debemos a Dios? La respuesta simple es que le debemos dinero al César, pero le debemos amor a Dios. Le debemos a Dios nuestra gratitud, nuestra alabanza, pero en última instancia Él merece nuestro amor. Ésta es nuestra respuesta adecuada al acto de amor más perfecto de Dios. San Juan nos dice esto en su primera carta: "Y este amor no consiste en que nosotros hayamos amado a Dios, sino en que él nos amó primero, y envió a su Hijo como víctima propiciatoria por nuestros pecados". En definitiva, la parte que se debe al César es forzosa, es una obligación por decreto, mientras que lo que se debe a Dios es un don dado gratuitamente como respuesta al amor.