Today we come to the final chapter of St. Paul's letter to the Romans. Chapter 16 has a very different feel than the whole rest of his letter. Whereas the rest of Paul's letter to the Romans is a thorough systematic defense and explanation of Christianity; this final chapter is a personal greeting of many prominent individuals associated with the church in Rome. Paul personally greets 9 different individuals... Prisca and Aquila, Epaenetus, Mary, Andronicus and Junia, Ampliatus, Urbanus, Stachys. Among these names are Christians who are Jews and Greeks. Some have been Christians for a short time while others have been Christians longer than Paul himself. Some even have been incarcerated with Paul. Even Tertius, Gaius, Erastus and Quartus, who are companions with Paul, feel the desire to also send their greetings. This final part of the letter shows us several interesting details about the early Christian community in Rome. 1) it was diverse with members from all backgrounds, ages and experiences; 2) it was united and all seemed to be accepted and regarded equally; 3) it was personal, despite being such a large city the Christian community knew each other well. Though this final chapter at first glance may seem to not add a lot to Paul's systematic explanation of the Christian community, in actuality it provides a summary example of the kind of community is formed around the person of Jesus Christ. ....................................................................................................................................................... Hoy llegamos al capítulo final de la carta de San Pablo a los Romanos. El capítulo 16 tiene una sensación muy diferente al resto de su carta. Considerando que el resto de la carta de Pablo a los Romanos es una defensa y explicación sistemática y exhaustiva del cristianismo; Este capítulo final es un saludo personal de muchas personas prominentes asociadas con la iglesia en Roma. Pablo saluda personalmente a 9 personas diferentes... Prisca y Aquila, Epéneto, María, Andrónico y Junías, Ampliato, Urbano, Estaquio. Entre estos nombres se encuentran los cristianos que son judíos y griegos. Algunos han sido cristianos por poco tiempo, mientras que otros han sido cristianos por más tiempo que el propio Pablo. Algunos incluso han estado encarcelados con Paul. Incluso Tercio, Gayo, Erasto y Cuarto, compañeros de Pablo, sienten el deseo de enviar también sus saludos. Esta parte final de la carta nos muestra varios detalles interesantes sobre la comunidad cristiana primitiva en Roma. 1) fue diverso con miembros de todos los orígenes, edades y experiencias; 2) estaba unido y todos parecían ser aceptados y considerados por igual; 3) era personal, a pesar de ser una ciudad tan grande la comunidad cristiana se conocía bien. Aunque a primera vista puede parecer que este último capítulo no aporta mucho a la explicación sistemática de Pablo sobre la comunidad cristiana, en realidad proporciona un ejemplo resumido del tipo de comunidad que se forma en torno a la persona de Jesucristo.